Dátum: 2021-10-12 09:58:40 Szerző: Nagy Lehel
Európában több mint 30 millió vak és gyengén látó él, akik számára az olyan közlekedési eszközök, mint például a repülőgépek, a vasút vagy a városi tömegközlekedési eszközök megközelítése és használata rendkívül nehéz. A DANOVA projekt keretében egy nemzetközi konzorcium ezen okok feltárásával, új módszerek, szolgáltatások kialakításával tervezi elérhetővé tenni az egyenlő közlekedést.
A Budapest Airport által, 2021. október 7-ére szervezett konferencia kezdetén Németh Orsolya, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének (MVGYOSZ) szakmai vezetője bemutatta azon látható és láthatatlan akadályokat, amelyekkel a látássérült utasok a repülőtéren és a légiközlekedés során találkozhatnak. Előadásában kitért a komplex akadálymentesítés fontosságára, amely esetén az épített környezet mellett a szolgáltatásszervezés, valamint az információs környezet is könnyen hozzáférhető a láttásérült utasok számára is.
„Jogos kérdések” című előadásában Gulyásné dr. Bölkény Ágota, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének (MVGYOSZ) jogtanácsosa ismertette a fogyatékossággal élő utasok deklarált jogait, majd olyan mindennapi eseteket mutatott be, amelyekben ezek a jogok érvényesültek.
A konferencián részt vett Szabó Henriett, a Rehabilitációs Környezettervező Szakmérnökök és Rehabilitációs Környezettervező Szakemberek Országos Egyesületének (REKORE) elnökségi tagja. Előadásában az épített környezet hozzáférhetőségére és használhatóságára helyezte a hangsúlyt, és kiemelte, hogy már a tervezés szakaszában fontos, hogy olyan környezetet alakítsunk ki, amely mindenki számára könnyen és akadálymentesen hozzáférhető, ugyanazt a szolgáltatást nyújtva, ugyanazon a minőségen.
Berecz Balázs, az Access4you alapító ügyvezetője prezentációjában rámutatott a hiteles információk szerepére. A vállalat munkája során az épített környezetet felmérve és adatokat gyűjtve hozzák létre az épületek digitális akadálymentes térképét, amely segítségével nem csak a látássérültek, hanem minden speciális igényű látogató tájékozódhat az adott létesítményben.
Major László, az Óbudai Egyetem docense bemutatta az általuk fejlesztett Ariadné Vakvezető Rendszert, amely a burkolatra vagy az alá telepítve vezetősávként segíti a látássérültek közlekedését. Okos fehérbot segítségével követhető az útvonal, elágazásoknál pedig hangjelzéssel, rezgéssel jelzi a választható útirányokat.
Az előadásokat követő kerekasztal-beszélgetésnél Hegedűs Pál, a Budapest Airport terminál szolgáltatások vezetője is csatlakozott az előadókhoz, ahol repülőtéri élményeken keresztül arról beszélgettek, hogy az akadálymentesítés mellett mennyire fontos a személyes segítség is, a szabályokat pedig érdemes rugalmasan, a fogyatékossággal élő utas fizikai igényeihez igazítani.
A DANOVA projektről további információt itt találhatsz: https://www.bud.hu/budapest_airport/felelossegvallalas/kornyezetvedelmi_felelossegvallalas/danova